Jazzklubbens Maggan (bokare, tillika klubbens ordf) och Beppe (bokare och kassör)
Och det vår egen ”tankesmedja” pratade om var dels kvällens konsert med The Bag Ladies, samt nästa Måndagsjazz, då med…
Karl Olandersson ”Simple As That”
Karl Olandersson trumpet, Magnus Hjort piano, Martin Sjöstedt kontrabas samt Daniel Fredriksson trummor
FÖRBAND: Trumpetensemble från Kulturskolan
”Vid det här laget är Karl Olandersson en väl synlig musikant på den svenska jazzscenen. Han har hunnit vara med om många spelningar i olika sammanhang. Dessutom har han givit ut cd-skivor i eget namn. På Simple As That får man stifta bekantskap med honom där han demonstrerar sitt helt egna trumpetspel. Han har både styrka och intensitet i utspelet. Dessutom visar han upp ett rejält omfång med toner hämtade flera trappor upp. I tonen märks en skärpa som skiljer honom från andra i generationen. En energi där han också använder möjligheten att av och till spela med till häften nedtryckta ventiler. Det har framförts någon gång att han haft spelmässiga likheter med Chet Baker. Men det finns inget hörbart av den traditionen i det här sammanhanget. Istället märks några likheter med idag bortglömda swingtrumpetare som mer eller mindre anpassade sig till bopidiomet under tidens gång. Hos Karl Olandersson finns rörligheten och tekniken som förr kunde avhöras av dessa trumpetare under 1950-talet. Man uppmärksammar också Olandersson friska attacker. Ett fint angrepp på de enskilda tonerna. I den från Ellingtonorganisationen hämtade kompositionen Things Ain’t What They Used To Be inleder han med lätt growlande för att därefter hänge sig åt fint spel med en plunger mute. Ett fint och humoristiskt tilltag. I några melodier debatterar han med slagverkaren Daniel Fredriksson. Något som adderar extra spänning till musiken. I ett antal nummer framträder också den sjungande trumpetaren. Han har en ljus tenor men med samma skärpa som i trumpettonen. Medmusikanterna inte bara bidrar utan visar även fram sina särdrag. Pianisten Magnus Hjort gör ett antal utmärkta solon med sprittande toner. Basisten Martin Sjöstedt demonstrerar stabila basgångar med finurligt hållna solon därtill.
Daniel Fredriksson åskådliggör ett fint swingkomp rakt igenom och medverkar till det fina resultatet.”
Leif Wigh OJ
#livejazzsverige #livemusicrules #jazzklubbensundsvall #estreet#visitsundsvall
#vadhänderisundsvallikväll #bästalivescen2017#karlolandersson #magnushjort
Kommentera